Terapia zajęciowa

terapia_zajeciowa_08Na terenie DPS Czarnowąsy zajęcia z zakresu terapii plastycznej odbywają się niezmiennie przez cały rok od poniedziałku do piątku przez osiem godzin dziennie.  Zajęcia prowadzone według wcześniej przygotowanych godzinowych planów zajęć.

Każdy rodzaj terapii występujący w DPS jest dostosowany indywidualnie do potrzeb i zainteresowań podopiecznej np. jednej sprawia ogromną radość lepienie z plasteliny, druga zaś uwielbia rysować kredkami, a jeszcze inna wycinać przeróżne obrazki z gazet. Każda z dziewcząt może się wyrazić w sposób jej odpowiadający. Zajęcia odbywają się według wcześniej ustalonego planu, plan jest niezmienny co daje poczucie stabilności i maksymalnego wykorzystania pomieszczenia terapii przez mieszkanki. Celem warsztatów plastycznych jest przede wszystkim wyeksponowanie przeżyć, które niejednokrotnie są trudne do wypowiedzenia własnymi słowami, tłumione oraz uwidocznić emocję i napięcia. Terapia plastyczna to jedna z tych technik terapeutycznych, które nie wymagają od uczestnika zwerbalizowania problemu. Mieszkanki DPS w Czarnowąsach wykonują wiele różnych prac, między innymi:

  • haftowanie,
  • szydełkowanie,
  • origami,
  • szycie,
  • lepienie,
  • wycinanie,
  • malowanie na szkle,
  • układanie bukietów,
  • robienie witraży,
  • wykonywanie ozdób świątecznych, kartek itd.

Terapia skupiła się na cyklicznych imprezach na rzecz pensjonariuszek DPS realizowanych od wielu lat, takich jak:

  1. Udział w konkursach plastycznych: „Cukry Królewskie – Słodkich Świąt”, „Wykonanie projektu ozdobienia nowej chłodni Elektrowni Opole”, „Dlaczego telefon do mamy jest ważny dla mnie i dla moich bliskich ?”,
  2. Udział w kiermaszach: „Jarmark Niezwykłości” – Opole, Jarmarki Świąteczne: Bożonarodzeniowy, Wielkanocny,
  3. Imprezy na rzecz Domu: Zabawa Andrzejkowa, Jasełka w DPS, Występ dla byłych pracowników (emerytów DPS), Powitanie Lata.

Pracownia plastyczna

Rysunek – rysowanie kredą, węglem, ołówkiem, kredkami ołówkowymi, pastele: suchy, olejny.

Malarstwo – malowanie farbami: plakatowymi, akwarelą, witrażowymi, olejnymi, tuszami.

Rzeźba – papiero-plastyka, masa solna, modelina, plastelina, śnieg.

Dekoratorstwo, zdobiennictwo – okolicznościowe, np. stroiki świąteczne, zdobienie różnych przedmiotów wiklinowych, gipspwych itp. tworzenie kompozycji z suszonych i żywych kwiatów oraz materiałów naturalnych: pióra, kora, szyszki, mech, liście, kasztany, żołędzie, orzechy itp.

Witraże – na butelkach, płytkach ceramicznych, kieliszkach.

Wycinanki, wydzieranki – wycinanie, wydzieranie papieru tworzenie kompozycji.

Origami i origami 3D – wschodnia sztuka składania papieru. Pobudzając układ nerwowy, sprzyja współpracy między zmysłami dotyk, wzrok, słuch. Przyśpiesza rozwój intelektualny, usprawnia manualnie, doskonali spostrzegawczość, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową, rozwija wyobraźnię, uczy wytrwałości, cierpliwości, uspokaja, daje możliwość osiągnięcia sukcesu w krótkim czasie, a tym samym dostarcza motywacji do dalszej pracy.

Decoupage – jest techniką dla każdego, nie tylko dla osób uzdolnionych plastycznie. Technika ta kładzie nacisk na ćwiczenie koncentracji, percepcji manualnej, pobudzenie wyobraźni i kreatywności.

Mozaika – jest to tworzenie większej kompozycji za pomocą małych kolorowych elementów. Mozaiki mogą być ceramiczne, papierowe i gipsowe, z kamyków, szkła i innych podobnych materiałów.

Kącik tkacko-krawiecki

Umożliwia zdobycie umiejętności z zakresu szycia ręcznego, haftu, tkania na prostych ramach tkackich. Podopieczne uczą się posługiwać podstawowymi przyborami: igłą, nożyczkami, żelazkiem, Podopieczne poznają rodzaje i właściwości materiałów krawieckich, dziewiarskich, hafciarskich i tkackich. Sprawniejsze osoby poznają również tajniki szycia na maszynie, uczą się łączenia różnych materiałów, doboru koloru, projektowania wzorów . Efektem tych działań jest tworzenie ozdobnych patchworków ściennych, maskotek, poduszek, fartuszków i rękawic ochronnych, poszewek, poduszek, igielników i siatek ekologicznych, obrazów-aplikacji.

Dziewiarstwo – prace na szydełku, drutach – wykonywanie serwetek szalików, czapek. Wszystkie te czynności usprawniają manualnie, ćwiczą koordynacje wzrokowo-ruchową i spostrzegawczość. Rozwijają wyobraźnię i podnoszą poczucie własnej wartości. Nabyte umiejętności mają doprowadzić do osiągnięcia przez uczestników maksymalnej samodzielności i zaradności wynikających z życia codziennego.

Makrama – to umiejętność ręcznego wiązania węzłów w koronkowe wzory z nici, rzemyków, tasiemek, technika ta daje nieograniczone możliwości twórcze rozwija i usprawnia.

Kącik do pracy w glinie

Zajęcia prowadzone są grupowo lub indywidualnie. Glina stwarza podopiecznym nieograniczone możliwości realizacji ich pomysłów, kształtuje wyobraźnię. Lepienie, formowanie i modelowanie w glinie, rozwija sprawność manualna, wyzwala zainteresowania artystyczne, pobudza wyobraźnię. Uczy proporcji oraz perspektywy. Efekty działań to drobne elementy z biżuterii, płaskorzeźby, rzeźby, naczyń dekoracyjne.

Kącik kuchenny

Podopieczni poznają tajniki sztuki kulinarnej – nabywają umiejętności przygotowania różnych potraw, gotują potrawy obiadowe, sałatki, przetwory (dżemy), pieką ciasta – torty urodzinowe na szczególne okazje. Podopieczne uczą się korzystania z przepisów kulinarnych. Uczestnicy pod okiem instruktora dokonują zakupów niezbędnych produktów żywnościowych, dzięki temu odwiedzają sklepy i miejsca w których robi się zakupy oraz poznają wartości środków pieniężnych i nabywanych towarów.

Uczą się nakrywania i dekorowania stołu oraz odpowiedniego zachowania się przy stole. Poznają wartości odżywcze warzyw i owoców a także zasady zdrowego żywienia. Gdy zbliża się czas świąt (Bożego Narodzenia, Wielkanocnych) wówczas przygotowywane są potrawy charakterystyczne dla danych świąt, dekoruje się stoły i prowadzi rozmowy na temat tradycji i obrzędów kultywowanych w rodzinach uczestników i w naszym kraju.

Osoby, które uczestniczą w zajęciach tej pracowni uczą się również obsługi urządzeń gospodarstwa domowego (płyta grzejna, piekarnik, czajnik bez przewodowy, robot kuchenne, prawidłowego użytkowania lodówki i zamrażarki). Mają one rozwijać zdolności kształcenia i doskonalenia strony manualnej i intelektualnej. Zajęcia te również wzmacniają poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości, poczucie odpowiedzialności i zaradności życiowej, uczą wykonywania pracy zespołowej.